HobbyCNC fórum
  v0.9.3.4

Fórum betekintő Fórum címe: http://forum.hobbycnc.hu



Mechanikai ötletek

Sinek, hajtások és egyéb mechanikai kialakítások, megoldások.


Időrend:
Oldal 1 / 296 Ugrás ide:
1  2   3   4   5     Következő ►  Utolsó ►|

Fórum főoldal  |  A lap aljára

remrendes | 1607    2018-01-14 18:42:51 [14881]

De nem am, sot. En elsosorban tanulni jarok ide

Előzmény: gab27, 2018-01-14 16:51:20 [14876]


svejk | 25227    2018-01-14 17:45:02 [14880]

Inkább megerősített, tanulásra sarkallt és így segítette az előrehaladásom. De azért pár nyugtatót be kellett kapnom anno.

Előzmény: gab27, 2018-01-14 16:51:20 [14876]


gab27 | 469    2018-01-14 17:10:40 [14879]

"(...) ugyanezzel utalni arra, hogy egy bizonyos motor - kedvező elektromos és elektromechanikus állandói mellett - valamilyen be- vagy ráépített jeladóval van szerelve."

Előzmény: Robsy, 2018-01-14 16:57:22 [14877]


Kisamotors | 607    2018-01-14 17:09:25 [14878]

Szerintem az idők folyamán, ahogy fejlődtek a rendszerek, hozzájött egy többletjelentés is, ami a hatékonyabb, nagyobb teljesítményű működéssel van kapcsolatban.


Robsy | 500    2018-01-14 16:57:22 [14877]

Azért csak óvatosan bánjunk ezzel a szervo kifejezéssel, és adjuk meg neki a kellő műszaki tiszteletet. Egy hitvány dinamikai képességű motorból ugyanis nem lesz szervó motor csak amiatt, mert szervókörbe beteszed, és megfűszerezed még egy kis "csicsavilág" számítástechnikával.

Előzmény: gab27, 2018-01-14 16:13:26 [14874]

gab27 | 469    2018-01-14 16:51:20 [14876]

Úgy tűnik, ez nem szegte kedved. Mondjuk nem hinném, hogy remrendes pont azért fog megorrolni rám, mert leírtam neki, hogy mit tanítottak szabtechből...

Előzmény: svejk, 2018-01-14 16:21:38 [14875]


svejk | 25227    2018-01-14 16:21:38 [14875]

Ajaj! 10 éve én a hasonló megnyilatkoztatásokkal örökre elástam magam pár fórumtárs előtt.

Előzmény: gab27, 2018-01-14 16:13:26 [14874]


gab27 | 469    2018-01-14 16:13:26 [14874]

Akkor tkp. jól látod, bár a doksi a vezérlőé (egészen pontosan ettől válik egyértelművé, hogy szervóról van szó), csak egy kis fogalomzavar lépett fel. Persze ez nem meglepő, ismerve a gyártók marketingjét... A "szervó" kifejezés arra utal, hogy a rendszer visszacsatolásos (zárt hatásláncú, szabályozott kört alkotó) üzemben működik, ti. hogy a szabályzó az érzékelőtől kapott ellenőrző jel és az alapjel között különbséget képez, majd ebből kiindulva a beállított paramétereknek megfelelően avatkozik be a szabályozott szakasz működésébe. Ennek megfelelően teljesen mindegy, hogy mit szabályozol (feszültséget, hőmérsékletet, elmozdulást, sebességet, gyorsulást, nyomást stb.), ahogy annak sincs jelentősége, hogy milyen médiumnak pontosan melyik jellemzőjét szabályozod az adott cél érdekében (léteznek hidraulikus, pneumatikus stb. szervórendszerek is speciális használatra, pl. lineáris dörzshegesztő gépet hidraulikus szervóval valósítottak meg). A vezérlés ettől a koncepciótól annyiban tér el, hogy zárt kör helyett csak nyitott láncról beszélünk, a vezérlésnél a zavaró jellemzők hatását figyelmen kívül hagyjuk. Önmagában semmilyen motor nem szervó. A piaci szereplők szóhasználatában az ún. "szervómotorok" (ez legtöbbször szög- v. forgásjeladóval szerelt permanens mágneses szinkronmotorra vagy kefés DC motorra utal) csak a megfelelő elektronikával ill. a szög- és/vagy forgásjeladó bekötésével együtt válnak szervóhajtássá. Egy "DC szervómotor" pl. triviálisan hajtható vezérelt üzemben (pl. táp -> potis, irányváltós PWM elektronika -> motor), de ilyenkor persze már nem nevezhető szervónak semmilyen értelemben, hacsak nem építjük be mellé fixen az operátort (servus, azaz szolga (!)) is, aki a kívánt pozíció eléréséig kapcsolgat és tekergeti a forgatógombot. Ugyanakkor léteznek olyan speciális szervók is, amelyek indukciós motort szabályoznak. Mivel korábban a léptetőmotorokat szinte kivétel nélkül vezérelt üzemben, visszacsatolás nélkül hajtották, aktualizált ismeretek - és/vagy némi gondolkodás - híján sokan nem tárgyalják a szervóknál. tl;dr: a pongyola meghatározásokat megritkítandó, érdemes a "szervó" kifejezést a definíció szerint olyan hajtásokra használni, amelyek szabályozott körben, zárt hatáslánccal működnek. A motor besorolásával (PMSM v. AC szervó, DC szervó, léptetőmotoros szervó) könnyedén lehet pontosítani a rendszer jellegét, vagy ugyanezzel utalni arra, hogy egy bizonyos motor - kedvező elektromos és elektromechanikus állandói mellett - valamilyen be- vagy ráépített jeladóval van szerelve. Ld. 3.6.3 szekció, itt és itt, ebből a jegyzetből. Az elméletet is ajánlom az elejéről.

Előzmény: remrendes, 2018-01-13 18:20:54 [14871]


remrendes | 1607    2018-01-14 07:43:01 [14873]

Amilyen motorokat en eddig lattam, azoknak a felepitese es a mukodese is kulonbozott.

Előzmény: RF, 2018-01-13 19:07:01 [14872]


RF | 107    2018-01-13 19:07:01 [14872]

És mi a lényege egy zárt hurkú pozíció vezérlésnek ?

Előzmény: remrendes, 2018-01-13 18:20:54 [14871]


remrendes | 1607    2018-01-13 18:20:54 [14871]

Lehet, en egy encoderes leptetomotor leirasat lattam a pdf-ben.

Előzmény: gab27, 2018-01-13 13:49:40 [14869]


RF | 107    2018-01-13 15:00:05 [14870]

Pedig az szervó ahogyan az előttem szóló is írta.

Előzmény: remrendes, 2018-01-13 13:22:05 [14867]


gab27 | 469    2018-01-13 13:49:40 [14869]

Ugyanarrol beszelunk? Csak mert a linkelt cucc ennel "szervobb" mar nem is lehetne... szabalyozastechnikailag teljes koru szervomechanizmust valosit meg nyomatek-, sebesseg- es poziciohurokkal, enkoder-visszacsatolasos uzemben. Te valami mast neztel, vagy... az semmikepp ne zavarjon meg, hogy leptetomotort hajt, hiszen ez a korulmeny csak a karakterisztikajat befolyasolja. Magyarul a gyakorlatban - jellemzoen - elmarad a sebessege es a dinamikus teljesitmenye attol, amit a PMSM ("AC szervo" motoroknal megszokhattunk. Ettol fuggetlenul sok felhasznalasi teruletre tokeletes, ahol pl. az AC szervo max. fordulatszamat nem tudjak kihasznalni, koltseghatekonysagi szempontokbol sokszor leptetomotoros szervohajtast vetnek be. Akkor is elonyos, ha a beepitesi melyseg kicsi, a nyomatekigeny meg viszonylag magas.

Előzmény: remrendes, 2018-01-13 13:22:05 [14867]


Pali79 | 193    2018-01-13 13:24:40 [14868]

De legalább jó drága...

Előzmény: remrendes, 2018-01-13 13:22:05 [14867]


remrendes | 1607    2018-01-13 13:22:05 [14867]

Ez csak a neveben szervo.

Előzmény: RF, 2018-01-13 12:13:27 [14866]

RF | 107    2018-01-13 12:13:27 [14866]

igaz ez már Integrated Easy Servo (Closed Loop Stepper) néven fut Tehát a léptetőnek már semmi köze az egykori önmagához.

Előzmény: svejk, 2018-01-13 11:29:27 [14864]


RF | 107    2018-01-13 12:10:49 [14865]

Nézd meg a saját szemeddel. Itt van a leírása. http://www.leadshine.com/UploadFile/Down/iESsm.pdf

Előzmény: svejk, 2018-01-13 11:29:27 [14864]


svejk | 25227    2018-01-13 11:29:27 [14864]

??

Előzmény: RF, 2018-01-13 10:58:28 [14863]


RF | 107    2018-01-13 10:58:28 [14863]

Ezzel egyetértek "kínai mivoltuk ellenére is felveszik a versenyt a szervokkal" Mivel a léptetőmotoron mint végrehajtó egységen kívül egy az egyben megegyeznek a szervókkal ! Enkóder visszacsatolás, PID beállítás, ugyanaz mint a DC vagy BL szervóknál. Nem is értem miért nem stepper servo név alatt fut ?

Előzmény: svejk, 2018-01-13 09:59:00 [14862]


svejk | 25227    2018-01-13 09:59:00 [14862]

Nem fémiparra gondoltam, hanem úgy általánosan az iparra. csomagoló, ragasztó gépekben sokszor visszaköszöntek, no meg ugye a különféle nyomtatók is a léptetőkre épültek. És sajnos be kell vallani, hogy manapság a lépetővezérlők pár esetben még kínai mivoltuk ellenére is felveszik a versenyt a szervokkal. Biztos olvasod itt a fórumon, hogy sokan csalódnak a szervokban, még ha ezt így nem is írják le. Ennek oka általában az, hogy nincs rendesen méretezve a mechanika illetve nincs türelem a beállításhoz, vagy csak egyszerűen túlzóak voltak az elvárások, mert itt sok esetben a fellegekbe volt magasztalva. Az már csak hab a tortán a hogy az általunk használt hobby vezérlő szoftverek a léptetős hajtásokhoz optimalizáltak.

Előzmény: Szalai György, 2018-01-13 07:35:38 [14857]


Robsy | 500    2018-01-13 08:51:25 [14861]

Szerszámgépek automatizált villamos hajtásai kapcsán már 1984-ben tanultunk erről, aztán az első munkahelyemen a Labor MIM-ben 85-ben már találkoztam Z80 alapú microstep alkalmazással bizonyos rétegkromatográfiás labor berendezésekben. Nyugaton gondolom már a hatvanas-hetvenes években is létezett ez a hajtás üzemmód. Egy a lényeg: a CNC forgácsolás technikában a már ismeretett műszaki okok miatt az egész lépés kerülendő még Hobby szinten is.

Előzmény: PSoft, 2018-01-12 18:28:43 [14851]


Tóth Görgy | 51    2018-01-13 08:43:18 [14860]

Anno a FOK-GYEM-ben már a 80-s években használtuk a léptető motorokat(Admap és plotter gépekben),de hogy a vezérlése milyen volt arra már nem emlékszem...Annak idején nagyon jó minőségű Japán vagy német léptető motorokat építettünk be.

Előzmény: svejk, 2018-01-13 00:23:24 [14856]


remrendes | 1607    2018-01-13 08:38:42 [14859]

Ma is hasznaljak oket eleg "hi-tech"-nek es draganak mondhato gepekben is.

Előzmény: designr, 2018-01-13 08:34:54 [14858]


designr | 2087    2018-01-13 08:34:54 [14858]

Kezdetben a szervó motorok nagyon drágák voltak. Egy egyszerűbb alkalmazásban megdrágította volna a berendezést. Gondold el mennyibe került volna egy motoros írógép,egy ital automata,egy játéktermi flipper szervókkal. Számtalan olyan hely volt ahol az egyszerű,olcsó jól méretezett léptecs évtizedekig szolgált.

Előzmény: Szalai György, 2018-01-13 07:35:38 [14857]


Szalai György | 6491    2018-01-13 07:35:38 [14857]

Egyáltalán mi szüksége lehetett az iparnak a léptető motorokra, amikor ott voltak a kefés DC később meg a kefe nélküli AC szervók? Púp a hátukra. Pozíciókontroll nélküli termelés? Brrr... Forgácskihordónak se használnám míg van más lehetőség.

Előzmény: svejk, 2018-01-13 00:23:24 [14856]


svejk | 25227    2018-01-13 00:23:24 [14856]

Gépbontásaim alkalmával az ipari vezérlők közt is csak féllépésessel találkoztam, a 90-es évek technikájával. Nekem rögeszmém, hogy a léptetőmotor használat az iparban már a halálán volt, mikor jött a mach2-3 és ezt meglovagolta pár távol-keleti kisebb-nagyobb cég, aztán a jó biznisz és a gyors processzorok hozták magukkal a fejlődést. 10-12 éve nem lehetett emberi áron hozzájutni szinte semmilyen lépetős cucchoz, szinte csak az L297 volt elérhető. A nagy komoly cégek mint Berger-Lahr, Oriental, stb. persze biztos fejlesztettek közben is, de talán Ők inkább az 5 és 3 fázisú irányába mentek. Persze mindez mint írtam meglehet csak az én képzeletem szüleménye. Mindenesetre eleinte elég pesszimistán fogadtuk itt a microsteppet.

Előzmény: PSoft, 2018-01-12 18:28:43 [14851]


RF | 107    2018-01-12 21:03:38 [14855]

Az első verzió tudott egész lépést. Viszont a hangja az tényleg felejthetetlen !

Előzmény: Pali79, 2018-01-12 20:55:41 [14854]


Pali79 | 193    2018-01-12 20:55:41 [14854]

Hát ez az! Az egész lépés a motor stabil működése. Az ettől eltérő csak az elektronika varázsa. Visszanéztem az archívumban 2009-ben Magiék által gyártott vezérlő csak fél lépést tudott.

Előzmény: PSoft, 2018-01-12 18:28:43 [14851]


laacika | 2268    2018-01-12 20:29:08 [14853]

Ismerem azt a fajtát,de az szwrintem tényleg csak diszités,a másik hold alakú fajta diszitő hántolás ha kicsit mélyebb akkor az már bizony olajtáskaként is funkcionálhat. Igy hagyom,jóvanazúgy

Előzmény: jani300, 2018-01-12 08:31:50 [14847]


lovas gyula | 1534    2018-01-12 19:01:47 [14852]

A profi 1 nevű turmixgép már tudta a fél lépést ha jól emlékszem. Rövid barátság volt, de jó hangos Konkrétan örület!

Előzmény: PSoft, 2018-01-12 18:28:43 [14851]

PSoft | 10022    2018-01-12 18:28:43 [14851]

Nem tudom, ezért kérdezem. Mióta van microstep a léptetők világában? Ha volt(mert lenni kellett) "csak" egész lépéses korszak, milyen megoldások voltak a vázolt problémák orvoslására?

Előzmény: Robsy, 2018-01-12 17:07:32 [14849]


elektron | 13361    2018-01-12 18:03:54 [14850]

ELég a mini step is nem kell mikro ...

Előzmény: Pali79, 2018-01-12 15:45:15 [14848]


Robsy | 500    2018-01-12 17:07:32 [14849]

Barátkozz meg pedig a microstep-pel, mert az egész lépés egy 1.8 fokos léptetőmotornál borzalmas dinamikai pozicionálási hibákat, rezgéseket, lépésvesztést okoz/hat. Az orsó menetemelkedését, motor áttételt pedig a CNC feladat paraméterei, hajtás dinamikai elvárásai határozzák meg alapvetően, erre pedig pl. az optimális gyorsulás peremfeltétele alapján tudsz méretezni.

Előzmény: Pali79, 2018-01-12 15:45:15 [14848]


Pali79 | 193    2018-01-12 15:45:15 [14848]

Azon dilemmázok, hogy mi lenne az optimális menetemelkedés a mozgató orsók esetében. A nagy menetemelkedés a sebesség mellett szól, de ez esetleg a pontosság rovására mehet. Nem vagyok nagy barátja a mikrostep-nek. A léptetők 3 Nm körüliek. Valami tapasztalattal tud valaki tanácsot adni?


jani300 | 5952    2018-01-12 08:31:50 [14847]

Díszítő hántolást szerintem húzóhántolóval csinálják . Kevesebbet visz . Valami szövésmintát szokás készíteni .

Előzmény: laacika, 2018-01-11 08:12:58 [14844]


laacika | 2268    2018-01-12 04:24:53 [14846]

Akkor valószinű igy hagyom Nem tudom milyen gép volt (lehet Biax) de annál egy videón a fickó beálitotta hogy a penge billegjen,tehát a lapka sarka vitt,hol jobb majd bal sarka,igy ahogy tolta egy sűrű hullámos vékony de mély hántolási csikot kapott ami mindig tele lehetett olajjal. Nekem ilyen nem lesz

Előzmény: Csuhás, 2018-01-11 12:55:41 [14845]


Csuhás | 4637    2018-01-11 12:55:41 [14845]

Pass, valami kagylós mintát tehetsz rá. Magam a gyalugépem kosát amikor hántoltam nem tettem rá külön mintát, maradt a utolsó hántolás eredménye. A gépen szivattyús olajozás van és láthatóan így is kialakul az egyenletes olajfilm a csúszófelületeken.

Előzmény: laacika, 2018-01-11 08:12:58 [14844]


laacika | 2268    2018-01-11 08:12:58 [14844]

Imi,ha már ez a téma,és közeledek az ágyazat teljeskész állapotához nem tudsz valami jó videót/oldalt ami bemutat különböző vég/diszitő hántolást,az hogy hogy néz ki az engem annyira nem érdekel (nem néz ki rosszul) inkább az olajtároló táskák miatt csinállnám meg.

Előzmény: Csuhás, 2018-01-10 14:30:56 [14843]


Csuhás | 4637    2018-01-10 14:30:56 [14843]

Ez csak a nagyolás amit meg lehet köszörűvel könnyíteni. Első lépésben behántolod pontosra és nem mintásra a szegnyereg prizmákat, majd köszörülsz. Azután behántolod az ágyazatot pontosra, végül ráhántolsz egy mintát, olajtárolási és esztétikai okokból. A folyamatból nem hagyható ki a két "pontos hántolás" max ha eladásra akarod felkészíteni a gépet a vevő átverésével.

Előzmény: elektron, 2018-01-10 13:12:39 [14842]


elektron | 13361    2018-01-10 13:12:39 [14842]

Ha egy ágyat így fel lehet köszörülni utána ugyanígy géppel a felületbe a hántolást nem lehet géppel csinálni, egy megfelelő fejjel, mint ahogy kézzel ugyanolyan mintázatot belehántolna ? [yt]tI3v_gGD_iE[/yt]


keri | 10858    2018-01-08 10:33:27 [14841]

Lágy fehér lítium zsír a golyóscsapágyaknak, a trapézorsónak grafitos zsírt használok.

Előzmény: janek69, 2018-01-07 19:51:18 [14838]


janek69 | 18    2018-01-08 08:02:17 [14840]

Köszönöm.A történet annyi,hogy el kell indítanom egy CNC-t ami 6 évet állt nem túl jó körülmények közt.Teljes tisztítás után most műszerolajjal kapott kis kenést,üresjárásos teszthez,mert a gyári elektronika nincs meg így amíg nem találok olyan drivert ami rendesen meghajtja addig nem éri por.

Előzmény: Szalai György, 2018-01-08 06:21:51 [14839]


Szalai György | 6491    2018-01-08 06:21:51 [14839]

Az anyát és a csapágyat érdemes feltölteni zsírral a szennylehúzóin belül. Ha az orsót és a tengelyeket is védeni kell a korróziótól, akkor talán száraz teflon sprével, hogy kevésbé tapadjon rá a kosz.

Előzmény: janek69, 2018-01-07 19:51:18 [14838]


janek69 | 18    2018-01-07 19:51:18 [14838]

Sziasztok! Lenne egy kezdő kérdésem.Mivel érdemes kenni a trapézorsót,valamint a lineáris tengelyeket?


zozo | 2943    2018-01-07 16:55:31 [14837]

Nem a laposacél a kritikus része ennek, hanem a keresztbe tett rúd anyaga, átmérője. Megkockáztatom, hogy a 2 mm vastag laposacél sem görbül el, mivel a felületén megoszlik a "seggterhelés". A keresztrúd ne törjön, mert az baromi kellemetlen érzés lenne Függőleges tengely mentén nem akarod forgatni?

Előzmény: J-Steel, 2018-01-07 15:59:23 [14836]

J-Steel | 351    2018-01-07 15:59:23 [14836]

Üdv! Szeretnék készíteni egy speciális kerékpárülést. Itt vannak róla képek: https://dualactionseat.com/shop/ Az lenne a tervem, hogy betolok egy rudat a kerékpár nyeregfuratába, majd keresztbe elhegyezek egy másik rúd tartót, aminek a két felére két-két csapágyazott lapos acélt teszek. Valahogy rögzítem a végállásokat. A kérdés az, hogy szerkezeti acél vajon elég-e? 100kg-ra szeretném méretezni. Készítettem egy skiccet. Az A-val jelölt furatot a marógépben fúrnám és esztergálnám ki.   


Playaz | 72    2018-01-02 23:42:57 [14835]

Ahhh értem , ha találok 15-os lint akkor kicserélem és akkor kap 2-2 csapágyat is. És akkor masszívabb lessz. Amúgy marni is szeretnék vele!

Előzmény: sufnituning, 2018-01-02 23:35:53 [14833]


sufnituning | 1056    2018-01-02 23:37:39 [14834]

Azt jónak tartom!

Előzmény: Ttibor11, 2018-01-02 23:23:36 [14832]


sufnituning | 1056    2018-01-02 23:35:53 [14833]

Gyenge lesz, csak gravírhoz akarod? a 20 -as sín az sok, akko má 15-ös hozzá. komoly maróteljesítményt nem várj tőle! Nekem valahogy magas is , meg alacsony is nyeklősnek tűnik, középen egy orsóval lehet feszülős is lesz, de majd ha összerakod, akkor látod, hogy nem úgy megy, ahogy kéne. Ha meg nem, akkor örüjjél!

Előzmény: Playaz, 2018-01-02 23:17:37 [14831]


Ttibor11 | 21    2018-01-02 23:23:36 [14832]

Nekem is ez lesz az első. De egyszerűbbnek tűnik 2 db 160-as U gerendát az oldalára csavarozni, mint a hídlábakkal bíbelődni. És a végeredmény is jobb lesz.

Előzmény: Playaz, 2018-01-02 23:09:18 [14829]


Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 296 Ugrás ide:
1  2   3   4   5     Következő ►  Utolsó ►|