HobbyCNC fórum
  v0.9.3.4

Fórum betekintő Fórum címe: http://forum.hobbycnc.hu



Esztergálás

Trükkök, megoldások, CNC átalakítás, építés...


Időrend:
Oldal 1 / 834 Ugrás ide:
1  2   3   4   5     Következő ►  Utolsó ►|

Fórum főoldal  |  A lap aljára

crosspisti | 184    Ma 11:37:53 [41827]

Azt azért vedd figyelembe az első csapágy vonatkozásában, hogy a gép könyv szerint is, 0,005mm {fél század} nál nagyobb hézag esetén állítani kell a csapágyon. Sokan nem gondolnak ilyen kicsi csapágyhézagot, és csodálkoznak, hogy a gép rezeg az 1-2 százados hézag miatt.

Előzmény: mematyi, Tegnap 20:48:37 [41822]


theguru | 25    Ma 10:51:55 [41826]

van egy SCHAUBLIN 102 esem, hatha erdekel valakit

Előzmény: kart emg, 2018-01-11 18:54:10 [41748]


theguru | 25    Ma 10:48:33 [41825]

nyaron vettem a jofogason egy oreg SCHAUBLIN 102 est, megtetszett es azt terveztem, hogy kipofozom, felujitom. Femtisztara lepucoltam, uj csapagyagat vettem hozza, de ra kellett jonnom, hogy nem lesz sem idom, sem turelmem tovabbmenni a felujitasban, igy csak a helyet foglalja. Erdekesseg, hogy az agy vegeben talaltam egy haboru elotti/alatti beutott regi magyar cimeres belyegzest, igy a korara lehet tippelni 30as evak vege 40es evek eleje a gyartasi ido. Ha valaki akar vele pepecselni, eladnam-cserelnem. uzenetet priviben.         

Előzmény: kart emg, 2018-01-11 18:54:10 [41748]


Csuhás | 4637    Ma 10:25:46 [41824]

Nekem mind a keresztszán, mind az alapszán olajzóit már magam építettem be. Beütős kivitelben, a vastagabb furat majdnem átmegy az anyagon, az alján egy pici filc, alatta kis átmenő furat, és a csúszófelületen egy kis olajelosztó árokkal. Így ha adok neki egy kis olajat akkor viszonylag hosszú időn keresztül tud szivárogni.

Előzmény: mematyi, Ma 10:17:53 [41823]


mematyi | 71    Ma 10:17:53 [41823]

Ha más nem jelentkezik szóért, akkor maradok én a fórumtöltelék: Láttam Csuhás eszterga képein, hogy az övén már a keresztszán vezetékeinek van beépített olajzó gombja, ahol kenést lehet bevinni. Érdemes ezt megcsinálni, ha nekem nincs? Beütős gombra gondolok, mint ami gyárilag is van benne, az egyszerű gondolom. Egy fúrás nem nagy dolog, ezért kérdezem csak. Illetve akkor már ugyanezt megcsinálni az alapszánnál is?

mematyi | 71    Tegnap 20:48:37 [41822]

Szia! Elől a tokmánynál a főorsó nem kotyog, a százados órát nem bírtam kimozdítani ésszerű erővel. Szerintem kicsit kisebb a csapágyhézag mint kellene, de nem ragad és kifelé tudtommal már amúgy sem lehet engedni a csapágyat. Vaskukac hozzászólását olvasva még akár elképzelhetőnek tartom, hogy az enyém is ilyen megoldás lehet, csak épp rosszul összeszerelve. Gondolom volt msr cserélve csapágy benne, aztán rosszul rakták össze. A hátsó csapágytakaró csészék is másak mint a tárhelyedről letölthető rajzokon, az enyém alján nincs furat, ami a kicsöpögő olaj visszavezetésére szolgál gondolom. Illetve 841 is keskenyebb mint a rajzon, mert az olajfuratot egy az egyben a golyóscsapágy takarja ki felül. A gép nem fokozott pontosságú.   

Előzmény: Csuhás, Tegnap 11:55:15 [41810]


picur | 440    Tegnap 17:46:01 [41821]

Szia! Köszönöm!

Előzmény: PSoft, Tegnap 17:11:03 [41820]


PSoft | 10022    Tegnap 17:11:03 [41820]

Megvan az eredeti Lengyel gépkönyve is, A3-as rajzos ábrákkal. Ezt a párat, a Magyar fordításból fotóztam.

Előzmény: PSoft, Tegnap 17:07:30 [41819]


PSoft | 10022    Tegnap 17:07:30 [41819]

Szia! TUM25-B van nekem. Most értem rá pár fotót csinálni a gépkönyvéből. ITT találod őket.

Előzmény: picur, Tegnap 15:01:48 [41817]


kart emg | 80    Tegnap 16:50:17 [41818]

Én készítettem egy rajzot az orsóról a furatköszörűsnek, zöld színnel emeltem ki, hogy melyek a köszörült csúszófelületek, amivel együtt kéne futnia az orsó belső kúpjának. Piros színnel megjelöltem, hogy mi az, amit semmiképpen ne használjanak referenciának. Ennek ellenére +/- 1.5 század lett a hiba. Számomra érthetetlen, hogy lett mégis ilyen.

Előzmény: vaskukac, Tegnap 14:47:15 [41816]


picur | 440    Tegnap 15:01:48 [41817]

TUM 25 eszterga gépkönyv valakinek??? Valaki ismeri ez az esztergát?


vaskukac | 386    Tegnap 14:47:15 [41816]

Ahhoz, hogy minden jól fusson (pláne egy sérült orsónál)a gépre való felfogás aprólékos, és türelmet igénylő munka. Na ez az, amit nem szoktak elég alaposan megcsinálni. De fene tudja, lehet, hogy csak én találkoztam kevés jó köszörűssel eddig. Az ágyköszörülés sajnos eddig ugyanez. Láttam olyan végeredményt, amiért én nemhogy fizettem volna (és nem is keveset), hanem kártérítést fizettettem volna... Szerintem mm-eket elnézni köszörűgépen elég nagy hiba.

Előzmény: tsab, Tegnap 13:59:06 [41814]


bundyland | 910    Tegnap 14:03:21 [41815]

Hát ha hozzá is nyúlok valaha az nem most lesz az biztos. Valójában tényleg nem kritikus, csak fejben keztem játszani a javítással.

Előzmény: vaskukac, Tegnap 13:33:49 [41812]


tsab | 54    Tegnap 13:59:06 [41814]

"egy főorsó javítást a köszörűsök nagy része csak elb@szni tud" Ha van hozzá felszerelés, miért nem sikerül jól megcsinálni?

Előzmény: vaskukac, Tegnap 13:33:49 [41812]


vaskukac | 386    Tegnap 13:34:02 [41813]

bántsd

Előzmény: vaskukac, Tegnap 13:33:49 [41812]

vaskukac | 386    Tegnap 13:33:49 [41812]

Ha csak otthoni használatra kell a gép, észre se fogod ezt venni. Ha épek a felületek, akkor inkább ne bátsd. Sajnos a saját tapasztalat az, hogy egy főorsó javítást a köszörűsök nagy része csak elb@szni tud, függetlenül attól, hogy régi, vagy CNC géppel dolgozik. (Nagy tisztelet a kivételnek, de azt nehéz megtalálni, és általában nem olcsó.)

Előzmény: bundyland, 2018-01-15 10:54:55 [41767]


vaskukac | 386    Tegnap 13:27:39 [41811]

Nincs, ezt eddig úgy 20-25 gép közül csak kettőben láttam. A megoldás nagyon egyszerű, 714 nincs, 841 vékonyabb.

Előzmény: Csuhás, Tegnap 10:07:42 [41808]


Csuhás | 4637    Tegnap 11:55:15 [41810]

Szerintem ami jó azt ne piszkáld. Esetleg mérd meg a főorsó lötyögését elől hátul sugárirányban farúddal aláfeszítve, majd fogj rá tokmánnyal a szegnyereg hüvelyre és húzva tolva mérd meg a tengelyirányú lógást. Elől a radiális max 1..2 század de inkább század alatti a többi helyen és irányba max 5 század. Ha ezt nagyjából tudja akkor ne bolygasd.

Előzmény: mematyi, Tegnap 11:48:48 [41809]


mematyi | 71    Tegnap 11:48:48 [41809]

Néztem a rajzot én is, csak nem sikerült dűlőre jutnom, illetve nem tudom pontosan, hogy most akkor az a távtartó alkatrész hiányzik vajon belőle, vagy mi a helyzet. Szerinted kezdjem el szétbontani, vagy próbáljam először ki, és ha nagyon nem felel meg az igényeimnek, csak akkor? Elméletileg meg tudom csinálni, de ilyen nagy méretű csapágyak ki-be tokogatásában nincs gyakorlatom

Előzmény: Csuhás, 2018-01-16 23:15:23 [41804]


Csuhás | 4637    Tegnap 10:07:42 [41808]

Nincs esetleg erről a kivitelről egy orsóház metszeti rajzod?

Előzmény: vaskukac, Tegnap 08:38:05 [41807]


vaskukac | 386    Tegnap 08:38:05 [41807]

Normál üzemben elég a golyós, a különleges kivitelekben van még egy tám.

Előzmény: Csuhás, 2018-01-16 23:15:23 [41804]


vaskukac | 386    Tegnap 08:37:29 [41806]

A tiéd gyári elrendezés, ez az egyik változat.

Előzmény: Unyi Ferenc, 2018-01-16 23:33:29 [41805]


Unyi Ferenc | 11    2018-01-16 23:33:29 [41805]

Az én gépemben a 841 es támasztó tárcsa után a 714 es alkatrész hiányzik, és helyette van berakva a második támcsapágy.Én is elgondolkodtam rajta, hogy ez valami újítás a gépkönyv rajzához képest, vagy valami házi barkács.

Előzmény: mematyi, 2018-01-16 23:04:26 [41803]


Csuhás | 4637    2018-01-16 23:15:23 [41804]

Ha alaposan megnézed a rajzot akkor látszik az eredeti elképzelés. A tokmány felé ható axiális erőket a fogaskerékre támaszkodó támcsapágy veszi fel. Az ellentétes irányú erőket pedig a mélyhornyú. Kérdés hogy ez jó megoldás-e? A mélyhornyú nem ideális axiális terhelésre, viszont a tokmány felől nem szokott húzó erő hatni a tengelyre így elég lehet a mélyhornyú. A tengelyvégi anyával elő is feszíthető a két csapágy, így nem lesz kotyogásuk. Ha még egy talpcsapágy kerül be akkor nagyobb húzóerőt visel el a tengely, de megszűnik a mélyhornyú előfeszítése, így radiálisan már nem fut precízen a főorsó hátsó vége. Szvsz így a plusz csapágy inkább ront a gépen.

Előzmény: mematyi, 2018-01-16 23:04:26 [41803]


mematyi | 71    2018-01-16 23:04:26 [41803]

Üdv! Az nem "plusz", az az eredeti kivitel (mint a rajzon) Nekem van a golyóscsapágy előtt és után is valami miatt.

Előzmény: Unyi Ferenc, 2018-01-16 22:55:20 [41802]


Unyi Ferenc | 11    2018-01-16 22:55:20 [41802]

Üdv! Én is most vettem egy E2N-t,és próbálom kipofozni. Az enyémben is van egy plusz támcsapágy, csak nálam a hátsó golyós elé van beépítve, így a golyós pont úgy ál mint a rajzon,és a kenése is működik.

Előzmény: mematyi, 2018-01-16 22:22:52 [41801]


mematyi | 71    2018-01-16 22:22:52 [41801]

Sziasztok! Az orsószabályzós dologhoz hozzsszólnék én is: Az e2n gépen ami összepakolás alatt áll, is fel van esztergálva a főorsókúp. Célját nem tudom, valaki az elmúlt 40 évben biztos összemarta, vagy nem tudta vonalba hozni az ággyal. Az indikátor ugrálását figyelmen kívül hagyva ennek ellenére benne van az 1.5 században, és kékkel megfestve sem kiborító az eredmény. Nem hántolt, nem köszörült, de azért sok helyen és körkörösen érintkezik. Ezek szerint valahogy, valaki meg tudta csinálni elfogadható eredménnyel köszörű nélkül is. Amire én figyelmes lettem, és tanácsot kérnék most, az egy érdekes átalakítás: A főorsó hátulján még egy támcsapágy van beépítve. Ami a képen látható nagy fém porvédős golyóscsapágy, annak eredetileg szinelnie kelene az öntvény házzal, és rögtön rászorul a záróanya. Nekem a golyóscsapágy beljebb van tolva, és be van építve még egy támcsapágy, de emiatt a golyós a saját beépített kenőanyagával üzemel, eltakarja az olaj bevezető nyílást. Szerintetek mennyire gázos megoldás ez, mennyire kell hozzányúlni? A Főorsó csapágy nem fut darabosan, 5 ezred alatti a játéka így nem terveztem cserélni. Addig mehet ez a megoldás míg csapágycserére kerül valaha a dolog?         

Előzmény: bundyland, 2018-01-16 12:12:37 [41800]


bundyland | 910    2018-01-16 12:12:37 [41800]

Hát igen az tényleg nem jó és "+/- 1.5" szerintem otthoni munkával is elérhető simán.Persze nem cél. Ha lesz köszörüm kipróbálom egy valamilyen hüvelyen és ha sikeres lesz csak akkor állok neki a főorsónak.

Előzmény: kart emg, 2018-01-16 11:45:55 [41799]


kart emg | 80    2018-01-16 11:45:55 [41799]

Szia! Én egyszer már megjártam egy eszterga főorsó köszörültetéssel. A külsejét megcsináltattam egy helyi céggel, belsőt nem vállaltak. Ajánlottak egy cinkotai céget (Bp-től keletre, a határon) Tőlem olyan 40 km-re. Elvittem, a cégvezető kifejtette, hogy ezzel nagy szivességet tesz, neki egyáltalán nem éri meg, de azért megcsinálják. MK3-t kellett köszörülni. Ellendarabot is kellett vinni. Olyan 2 hét múlva elkészült, elmentem érte, kifizettem, otthon megmértem, +/- 1.5 századot üt a belső furat a külső csószófelülethez képest. Nem volt kedvem vitatkozni, mert a benzinpénz 2x oda vissza olyan 2/3 a köszörülés árának, úgyhogy egyelőre ígymarad.

Előzmény: bundyland, 2018-01-16 11:12:49 [41798]


bundyland | 910    2018-01-16 11:12:49 [41798]

Igen, köszi azt is néztem már és elég ígéretesnek tűnik! Lehet is kapni új patront hozzá, rögzítés is jó, nagyon töröm a busim rajta és ezzel a főorsó belső kupjának az ütése is kikerülhető.

Előzmény: kart emg, 2018-01-16 10:56:59 [41797]

kart emg | 80    2018-01-16 10:56:59 [41797]

Értem, akkor félreértettelek. Még egy tipp: 5C Collet Chuck Youtube-on egy német fickó bemutatott egy kínai változatot, elég pontosnak tűnt: https://www.youtube.com/watch?v=CB4E45Q9Ok4 Ez olyan 200 USD + posta + vám (+ ÁFA ?) (alibaba.com)

Előzmény: bundyland, 2018-01-16 09:48:19 [41796]


bundyland | 910    2018-01-16 09:48:19 [41796]

Köszi, de nem azt nem találtam hanem mk6 er32 v. 40 befogót. Úgy hogy mk6-ot redukálok mk5 re és úgy patronbefogó az már nem jó.(nekem)

Előzmény: kart emg, 2018-01-16 09:38:04 [41795]


kart emg | 80    2018-01-16 09:38:04 [41795]

Szia! Ha van rá kereted, akkor az ebay.de -n lehet találni. Beírod a keresőbe, hogy mk6 Konushuelse vagy Spindelhuelse akkor lesznek nyitott végű mk6 (mt6) -ról redukáló hüvelyek. A szállítást Magyarországra gyakran külön le kell levelezni.

Előzmény: bundyland, 2018-01-16 09:06:06 [41794]


bundyland | 910    2018-01-16 09:06:06 [41794]

Ezzel a megoldással is szemeztem, eddig az tartott vissza hogy csak mk5 ig találtam ilyet és szerintem nem is átmenő furatosak. Persze végülis lehet csinálni is ahogy te tetted csak még nem érzek magamban elég ügyességet hozzá.

Előzmény: Kopirnyák, 2018-01-15 15:53:56 [41792]


Csuhás | 4637    2018-01-15 15:58:34 [41793]

Pont ugyanígy használok ER32 patronokat marón, esztergán, köszörűn.

Előzmény: Kopirnyák, 2018-01-15 15:53:56 [41792]


Kopirnyák | 1294    2018-01-15 15:53:56 [41792]

Én ER32 kúppal készítettem patronbefogót MK4-el. Nemesített 42CRMO4. Ez jó a kis esztergába, meg a nagyba szűkítővel be lehet tenni, a nyaka azért hosszabb, mert a tokmányba is nagyon hamar be lehet pattintani, nem kell mindenáron a főorsóba. Ha kész lesz az ER40 patronokhoz is akkor elviszem mindkettőt köszörűre, és akkor már 30mm-ig tudok patronba fogni. Így a marógép patronjaival lefedem az esztergá(ka)t is.       

Előzmény: bundyland, 2018-01-15 14:55:25 [41785]


Torro60 | 209    2018-01-15 15:32:59 [41791]

Igen.Így már világos.A Tiéd átmérő 9mm-rel nagyobb!

Előzmény: bundyland, 2018-01-15 15:27:34 [41790]


bundyland | 910    2018-01-15 15:27:34 [41790]

51mm, szerintem neked E400 van ha jól emlékszem.

Előzmény: Torro60, 2018-01-15 15:26:39 [41789]


Torro60 | 209    2018-01-15 15:26:39 [41789]

És mekkora a főorsó át eresztése? Ez akkor jóval nagyobb mit az enyém.

Előzmény: bundyland, 2018-01-15 15:15:47 [41788]


bundyland | 910    2018-01-15 15:15:47 [41788]

Igen, a könyve szerint is!

Előzmény: Torro60, 2018-01-15 15:11:30 [41787]


Torro60 | 209    2018-01-15 15:11:30 [41787]

Biztos,hogy 6-os morse van benne és nem 5-ös?

Előzmény: bundyland, 2018-01-15 14:55:25 [41785]


Csuhás | 4637    2018-01-15 14:59:19 [41786]

Jó kérdés. A kis esztergákhoz mindig volt gyári tartozék patronkészlet. Nagyobb gépen nem tudom.. De illesztő hüvely valóban legyártható magán a gépen, elfogadható pontossággal. ( Láttam már olyan patron hüvelyt ahol egy golyóscsapágy gyűrű volt a hüvely elejébe besajtolva és abba volt esztergálva a kúp, gondolom így kerülték el a hőkezelést. )

Előzmény: bundyland, 2018-01-15 14:55:25 [41785]


bundyland | 910    2018-01-15 14:55:25 [41785]

Egyenlőre úgy tűnik ehhez nincs patronbefogó így végülis azt is gyártani kell szóval lehet az lesz akkor megköszörülve a helyén. Amúgy morse 6 hoz van egyátalán patronbefogó vajon?

Előzmény: Csuhás, 2018-01-15 14:38:29 [41784]


Csuhás | 4637    2018-01-15 14:38:29 [41784]

Ha nagyon akarsz javítani valamit akkor a patron illesztő hüvelyt igazítsd meg ( az nem akkora érték mint a főorsó ). Ha összejelölöd a főorsóval akkor tudod vele kompenzálni az esetleges ütést. Egy kis melóval kézzel csiszolgatva is eredményt érhetsz el.

Előzmény: bundyland, 2018-01-15 14:27:09 [41783]


bundyland | 910    2018-01-15 14:27:09 [41783]

Hát sérülés nincs rajta, nekem tükör simának tűnik. Csak ha valahogy sikerülne megoldanom a patronos befogást jobb lenne ha mégis kicsit pontosabban futna.

Előzmény: Csuhás, 2018-01-15 14:21:00 [41782]

Csuhás | 4637    2018-01-15 14:21:00 [41782]

Szerintem szabad a kúpokhoz nyúlni, de csak a sérülések, esetleg felületbe nyomódott forgács helyének igazítása céljából. Öreg gépen van ilyen, pláne ha nem volt igazi gazdája. Egy tusírfestékes jelölés után kizárólag a hibahelyen célszerű megkapirgálni.

Előzmény: Kopirnyák, 2018-01-15 14:13:16 [41781]


Kopirnyák | 1294    2018-01-15 14:13:16 [41781]

Hozzá ne nyúlj a belső kúphoz, ez egy esztergagép... nem ragozom, ezen nem kell ezredes pontossággal dolgozni. Hidd el, ha a főorsóba tennél patront, még akkor is századra tudnál esztergálni.

Előzmény: bundyland, 2018-01-15 14:02:57 [41780]


bundyland | 910    2018-01-15 14:02:57 [41780]

Egyenlőre mindenképpen így marad. Leszúrás gyönyörűen megy. Talán a belső kúpot igazítanám meg szivem szerint. Amúgy is keresek köszörű feltétet esztergára és ha már lesz akkor esetleg......

Előzmény: Torro60, 2018-01-15 13:41:50 [41779]


Torro60 | 209    2018-01-15 13:41:50 [41779]

Szerintem leszúró késsel teszteld le. Ha nem remeg és letudsz szúrni mondjuk egy 40-es átmérőjű anyagot(pl. szénacél)akkor én így hagynám.

Előzmény: bundyland, 2018-01-15 13:33:53 [41778]


bundyland | 910    2018-01-15 13:33:53 [41778]

Hengergörgős, ha jól emlékszem NN3018K/SP.

Előzmény: Torro60, 2018-01-15 13:30:00 [41777]


Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 834 Ugrás ide:
1  2   3   4   5     Következő ►  Utolsó ►|